Pedagogika szkolna z socjoterapią i terapią pedagogiczną
Kwalifikacje absolwenta
1. Opis specjalności:
Ukończenie kierunku Pedagogika w zakresie specjalności Pedagogika szkolna z socjoterapią i terapią pedagogiczną daje rzetelne przygotowanie teoretyczne o charakterze interdyscyplinarnym zorientowane na konkretne działania z zakresu pedagogiki szkolnej, socjoterapii i terapii pedagogicznej. Absolwent tej specjalności posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w szkołach, w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w jednostkach prowadzących badania praktyczne nad funkcjonowaniem systemu oświaty oraz w instytucjach pełniących nadzór nad funkcjonowaniem szkolnictwa, ośrodkach terapeutycznych i socjoterapeutycznych, ośrodkach wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Celem studiów jest rozszerzenie i pogłębienie wiedzy pedagogicznej przygotowującej absolwentów do pełnienia zadań pedagoga szkolnego.
Absolwent tej specjalności zdobywa rzetelne przygotowanie teoretyczne i praktyczne o charakterze interdyscyplinarnym zorientowane na konkretne działania z zakresu pedagogiki szkolnej, socjoterapii i terapii pedagogicznej, a mianowicie wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w stopniu pogłębionym z zakresu: zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży; psychologiczno-pedagogicznych uwarunkowań niepowodzeń szkolnych; pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej; pedagogiki szkolnej; projektowania programów profilaktycznych i wychowawczych; umiejętności wychowawczych – komunikacji interpersonalnej i warsztatu pracy pedagoga szkolnego; planowania pracy socjoterapeutycznej i warsztatu socjoterapeutycznego; profilaktyki, diagnozy i terapii pedagogicznej oraz metodyki pracy socjoterapeutycznej.
Zdobyta wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne umożliwiają podjęcie skutecznych działań w zakresie:
- prowadzenia badań,
- dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych,
- samodzielnej i twórczej aktywności w różnych obszarach działań edukacyjnych,
- przygotowania do sprawowania profesjonalnej opieki nad dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi,
- posługiwania się warsztatem diagnostycznym,
- tworzenia własnego warsztatu metodycznego,
- umiejętności refleksyjnego spojrzenia.
Studia są podstawą do zdobycia rzetelnego przygotowania zawodowego, rozwinięcia umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej. Absolwent uzyskuje tytuł magistra i jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia oraz studiów podyplomowych.
2. Gdzie możesz znaleźć zatrudnienie po studiach:
- w szkole lub internacie/bursie,
- w domu dziecka,
- w świetlicy szkolnej,
- w domu pomocy społecznej,
- w poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- w ośrodkach dla osób uzależnionych,
- w ośrodkach adopcyjnych,
- w pogotowiu opiekuńczym,
- w jednostkach prowadzących badania praktyczne nad funkcjonowaniem systemu oświaty,
- w instytucjach pełniących nadzór nad funkcjonowaniem szkolnictwa,
- w ośrodkach terapeutycznych i socjoterapeutycznych,
- w ośrodkach wychowawczych,
- w placówkach, w których prowadzona jest animacja kultury i pomocy społecznej,
- w zakładach pracy, państwowej oraz samorządowej administracji,
- w służbie zdrowia, a także w instytucjach profilaktyki społecznej i w wymiarze sprawiedliwości.
3. Przykładowe przedmioty:
- Zaburzenia emocjonalne i zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży
- Planowanie pracy socjoterapeutycznej
- Projektowanie programów profilaktycznych i wychowawczych
- Warsztat socjoterapeutyczny
- Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
- Metodyka pracy socjoterapeutycznej
- Umiejętności wychowawcze – komunikacja interpersonalna
- Pedagogika szkolna
- Warsztat pracy pedagoga szkolnego
- Psychologiczno-pedagogiczne uwarunkowania niepowodzeń szkolnych
4. Czas trwania studiów: trzy semestry