Pedagogika rewalidacyjna z wczesnym wspomaganiem rozwoju
Kwalifikacje absolwenta.
1. Opis specjalności:
Specjalność przygotowuje do pracy w charakterze pedagoga szkolnego, pedagoga środowiskowego, wychowawcy, do pracy w żłobkach, przedszkolach i szkołach, szkołach specjalnych, integracyjnych, oddziałach integracyjnych, ośrodkach szkolno-wychowawczych, centrach pomocy rodzinie, ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju, ośrodkach terapeutycznych i rehabilitacyjnych oraz fundacjach i organizacjach na rzecz osób z niepełnosprawnością.
2. Cel studiów:
Absolwenci tej specjalności zdobywają pogłębioną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu biomedycznych podstaw patologii rozwoju i chorób, dydaktyki specjalnej; pedagogiki rewalidacyjnej z wychowaniem i nauczaniem integracyjnym; podstaw adaptacji i integracji osób z dysfunkcjami rozwojowymi, podstaw rewalidacji i rehabilitacji we wczesnym wspomaganiu rozwoju; wczesnej diagnozy psychologicznej i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością intelektualna i ruchową; programów wychowawczych w pedagogice rewalidacyjnej; muzykoterapii w pedagogice specjalnej; pedagogiki zabawy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. Zdobyta wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w stopniu pogłębionym umożliwiają skuteczną organizacje działań w zakresie profesjonalnego organizowania wczesnej i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym nieprawidłowym rozwojem oraz dzieciom z niepełnosprawnością. Mają umiejętności podejmowania odpowiednich działań wspomagających rozwój dziecka, takich jak: rozpoznanie, konstruowanie programów rewalidacyjnych, ich realizacja, szczególnie w zakresie stosowania metod i form rewalidacji, wspomaganie rozwoju psychoruchowego dzieci niepełnosprawnych i współpraca z ich rodzinami.
3. Gdzie możesz znaleźć zatrudnienie po studiach:
- w żłobkach, przedszkolach i szkołach,
- w ośrodkach szkolno-wychowawczych,
- w centrach pomocy rodzinie,
- w ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju,
- w ośrodkach terapeutycznych i rehabilitacyjnych,
- w fundacjach i organizacjach na rzecz osób z niepełnosprawnością,
- w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
4. Przykładowe przedmioty:
- Biomedyczne podstawy patologii rozwoju i chorób
- Pedagogika zabawy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka
- Dydaktyka specjalna
- Arteterapia/Muzykoterapia
- Wczesna diagnoza psychologiczna i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością intelektualna i ruchową
- Podstawy adaptacji i integracji osób z dysfunkcjami rozwojowymi
- Pedagogika rewalidacyjna z wychowaniem i nauczaniem integracyjnym
- Podstawy rewalidacji i rehabilitacji we wczesnym wspomaganiu rozwoju
- Programy wychowawcze w pedagogice rewalidacyjnej
- Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych
5. Czas trwania studiów: trzy semestry