GWSH jedyną „Uczelnią Liderów” w północnej Polsce!
V edycja Ogólnopolskiego Programu Certyfikacji Szkół Wyższych „Uczelnia Liderów”.
2 lipca w Auli Leopoldyńskiej Uniwersytetu Wrocławskiego odbyła się uroczysta Gala Finałowa tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Programu Certyfikacji Szkół Wyższych „Uczelnia Liderów”. Już po raz piąty przedstawiciele ośrodków akademickich z całej Polski odebrali certyfikaty i znaki jakości poświadczające spełnianie najwyższych standardów w zakresie kształcenia dla rynku pracy i inwestowania w edukację praktyczną. Tytuły „Uczelni Liderów” przyznaje Komisja Certyfikacyjna złożona z naukowców reprezentujących ośrodki akademickie z całej Polski. Komisja pracuje pod przewodnictwem prof. dra hab. Dariusza Rotta, wykładowcy Uniwersytetu Śląskiego, do 2013 roku członka prezydium Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Tegoroczne certyfikaty „Uczelnia Liderów” przyznano 35 uczelniom. Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna jest jedyną szkołą wyższą w północnej Polsce nagrodzoną tytułem „Uczelnia Liderów 2015”. GWSH uzyskała znak jakości „Uczelnia Liderów” już po raz piąty.
Zdaniem ekspertów, GWSH jest jedną z największych uczelni niepublicznych w północnej Polsce. Przez 16 lat działalności edukacyjnej zdołała zbudować wizerunek placówki nowoczesnej, o wysokiej renomie, dysponującej dobrze wykwalifikowaną kadrą naukowo-dydaktyczną oraz odpowiednią bazą infrastrukturalną. Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna należy do ścisłej czołówki polskich uczeni niepublicznych na Pomorzu, które – dzięki nowoczesnemu podejściu do zarządzania, oparciu swojej strategii rozwoju na szerokim wykorzystywaniu innowacji, współpracy z otoczeniem społecznym i gospodarczym oraz stosowaniu zróżnicowanego instrumentarium zarządzania, w tym zarządzania jakością w obszarze procesu dydaktycznego – stają się nie tylko cenionymi ośrodkami akademickimi, ale także promotorami wielu przedsięwzięć i zadań społecznych adresowanych do otoczenia, przede wszystkim w skali lokalno-regionalnej. Umiejętne zarządzanie Uczelnią zaowocowało w ostatnich latach znaczącym wzmocnieniem jej pozycji rynkowej oraz wypracowaniem zupełnie nowych źródeł przewagi konkurencyjnej, w tym źródeł związanych z nowatorskimi kierunkami i specjalnościami studiowania.
Prowadzone w Uczelni kierunki studiów otrzymują pozytywne oceny jakości kształcenia Polskiej Komisji Akredytacyjnej (następowało to również w okresie objętym recertyfikacją – kierunek Pedagogika), a Uczelnia zdobywa prestiżowe wyróżnienia i certyfikaty. GWSH czterokrotnie otrzymała już Znak Jakości „Uczelnia Liderów” wraz z nagrodą specjalną „Primus” i nagrodą specjalną „Aurea Praxis”. Jako jedyna w regionie otrzymała także w ubiegłym roku wyróżnienie w konkursie pt. „Najbardziej innowacyjna i kreatywna uczelnia w Polsce w tworzeniu perspektyw zawodowych”, organizowanym przez Akademickie Centrum Informacyjne.
W opinii recenzentów, modelowo prezentuje się współpraca Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Wartym podkreślenia jest fakt, iż Władze Uczelni priorytetowo traktują kwestie nawiązywania trwałych i wieloobszarowych stosunków z podmiotami reprezentującymi w pierwszej kolejności sektor edukacji i administracji publicznej, co jest w pełni zgodne z profilem kształcenia i misją Uczelni oraz realnie przekłada się na jakość dydaktyki. Uczelnia podejmuje skuteczne wysiłki zorientowane na zapewnienie studentom możliwie dużej „praktyczności” w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, np. poprzez wdrażanie rozszerzonego modułu praktyk zawodowych, ofertę staży czy wolontariatu. Komisja wskazuje na kilka, jej zdaniem, najważniejszych inicjatyw, będących dowodem na skuteczną i wartościową aplikacyjnie kooperację z otoczeniem: a. podpisanie niemal 100 porozumień dotyczących odbywania praktyk studenckich (lista jest stale poszerzana), b. realizowane przez Biuro Karier badania dotyczące wizerunku i kompetencji absolwentów GWSH w opinii pracodawców, których wyniki są znakomitą „bazą” do edycji programów nauczania, pozwalającą dostosowywać je do potrzeb otoczenia, c. organizowanie przez Biuro Karier „Targów Pracy i Edukacji GWSH”, które przyciągnęły kilkudziesięciu pracodawców z terenu Gdańska i Pomorza, oferujących studentom możliwość zapoznania się z oczekiwaniami pracodawców, a także odbycia staży, praktyk i wolontariatu, d. bliska współpraca ze szkołami ponadgimnazjalnymi w ramach organizowanych przez GWSH olimpiad, konkursów, projektów, targów, imprez kulturalnych, debat, konferencji czy wykładów. W ramach tego obszaru działalności Uczelnia była organizatorem lub współorganizatorem ponad trzydziestu inicjatyw, w ramach których mogła zaprezentować swoją ofertę dydaktyczną oraz zachęcić młodzież do podjęcia studiów w murach gdańskiej Alma Mater. Wszystkie te inicjatywy, zdaniem Komisji, pozwalają Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej wzmacniać praktyczny wymiar kształcenia, podnosić wartość rynkową uzyskiwanego w jej murach dyplomu oraz budować wizerunek Uczelni jako podmiotu oferującego nowoczesne usługi edukacyjne, zgodne z potrzebami pracodawców.
Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna w sposób priorytetowy traktuje także podnoszenie jakości bazy materialnej: infrastrukturalnej oraz IT, będącej coraz częściej niezbędnym składnikiem efektywnego procesu dydaktycznego. W przywołanym kontekście warto wskazać m.in. na wprowadzenie narzędzia – platformy Moodle – do kształcenia na odległość oraz stworzenie stanowisk komputerowych dla studentów z orzeczeniem niepełnosprawności, które ułatwiają im zdobywanie wiedzy poprzez dedykowane im narzędzia – program udźwiękawiający, powiększający zawartość strony, specjalistyczne lupy oraz wielojęzyczny syntezator mowy.
Komisja podkreśla spójną wizję marketingową Uczelni, która współgra z misją i celami strategicznymi Szkoły. Działania marketingowe Uczelni nie są wyłącznie zorientowane na kreowanie pozytywnego wizerunku Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, ale służą również budowaniu relacji Uczelni z otoczeniem czy transferowaniu wiedzy do otoczenia (aspekt komercjalizacji nauki). Recenzenci dostrzegają ponadto zaangażowanie Uczelni w działania z obszaru CSR, czego przykładem jest m.in. wspieranie Klubu Sportowego Movement, założonego przez jednego z absolwentów GWSH. Klub, którego celem jest propagowanie aktywnego stylu życia poprzez parkour i freerunning, doskonale wpisuje się w potrzeby młodego pokolenia.
Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna jest uczelnią o znaczącym potencjale rozwojowym, szczególnie w obszarze dydaktyki i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w pełni uzasadniającym pozytywny wynik procedury certyfikacyjnej w Programie „Uczelnia Liderów”. Oceniana jednostka to szkoła nowoczesna, wysoce konkurencyjna, efektywnie reagującą na potrzeby pracodawców, inwestująca w edukację praktyczną studentów. Jako że wdrażany w Uczelni model kształcenia bazuje na rozwiązaniach trwałych, systemowych i przynosi rezultaty w dłuższej perspektywie czasowej, w opinii recenzentów w pełni zasadne jest przyznanie ocenianej jednostce certyfikatu „Uczelnia Liderów” na kolejny rok. Wszelkie warunki i kryteria niezbędne w celu skutecznej recertyfikacji zostały bowiem spełnione w stopniu znaczącym.