Uroczysta Inauguracja Roku Akademickiego 2013/2014 – relacja z wydarzenia
Relacja z Inauguracji Roku Akademickiego.
5 października 2013 roku w siedzibie Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej odbyła się Uroczysta Inauguracja Roku Akademickiego 2013/2014. Na zaproszenie do udziału w wydarzeniu wystosowane przez Jego Magnificencję Rektora, Kanclerza oraz Senat Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej odpowiedzieli liczni studenci, kadra naukowo-dydaktyczna, pracownicy administracyjni Uczelni oraz przedstawiciele pomorskich instytucji.
J. M. Rektor prof. dr hab. Zbigniew Machaliński wygłosił przemówienie inaugurujące rok akademicki 2013/2014. Uroczystego aktu immatrykulacji nowo przyjętych studentów dokonał Prorektor ds. Studenckich dr Waldemar Budziński.
Wykład inauguracyjny pt. „Misja publiczna mediów a media lokalne na Pomorzu” wygłosił prof. dr hab. Wiktor Pelpliński.
Podczas uroczystości wręczono absolwentom GWSH medale Primus Inter Pares za wybitne wyniki w nauce, aktywność społeczną, publikacje i szczególne działania na rzecz obrazu Uczelni oraz Rektorskie Nagrody Pieniężne za zaangażowanie i pracę społeczną dla dobra studentów i organizacji studenckich.
Przemówienie J. M. Rektora inaugurujące rok akademicki 2013/2014
Wysoki Senacie, Dostojni Goście, Koleżanki i Koledzy, Drudzy Studenci!
Zadaniem współczesnej polskiej uczelni jest nie tylko kształcenie, prowadzenie badań naukowych, ale także wspieranie studentów i absolwentów w ich wyborach w poszukiwaniu pracy. Tego typu apel wynika również ze strategii Komisji Europejskiej „Europa 2020”, w której uznaje się poprawę szans młodych ludzi na rynku pracy za jedno z priorytetowych zadań krajów członkowskich.
Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna wspiera pracodawców z obszaru północnej Polski, oferując im wsparcie w procesie rekrutacji pracowników. Dzięki efektywnej komunikacji i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym Uczelni, Biuro Karier pozyskuje co roku dla studentów i absolwentów setki ofert pracy, staży, praktyk nadobowiązkowych, stypendiów, ofert udziału w projektach, wolontariatu oraz bezpłatnych szkoleń i warsztatów. Współpracujemy z instytucjami rynku pracy (m.in. z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Gdańsku oraz powiatowymi urzędami pracy), krajowymi i zagranicznymi firmami oraz portalami internetowymi specjalizującymi się w rekrutacji i selekcji pracowników. Współpracujemy również z instytucjami krajowymi, jak chociażby z Biurem Bezpieczeństwa Narodowego czy Narodowym Centrum Kultury. Proponujemy studentom udział w programach o zasięgu europejskim, m.in. w cyklicznym konkursie „EuroStaż”, dającym możliwość odbycia stażu w Parlamencie Europejskim. Bierzemy udział w Targach Akademia – największych targach edukacyjnych na Pomorzu, w Międzynarodowych Pomorskich Metropolitalnych Targach Pracy, Edukacji i Przedsiębiorczości w Gdańsku oraz Targach Pracy, Edukacji i Przedsiębiorczości NORDA w Gdyni. Informujemy otoczenie i środowisko pracodawców o kierunkach kształcenia i specjalnościach realizowanych w GWSH.
Zgodnie ze znowelizowaną Ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym, realizujemy program badań losów absolwentów Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej. W roku akademickim 2012/2013 zakończono realizację dwóch badań pilotażowych. Drugim (najnowszym) badaniem pilotażowym objęci zostali studenci GWSH w Gdańsku oraz GWSH Filia w Koszalinie, zdający egzamin dyplomowy w okresie od stycznia do grudnia 2012 roku. Badanie przeprowadzono po sześciu miesiącach od ukończenia studiów. Zgodnie z danymi uzyskanymi od 254 absolwentów, którzy wzięli udział w III etapie badania on-line, po sześciu miesiącach od ukończenia studiów odsetek zatrudnionych absolwentów GWSH wyniósł aż 87,8%. Niemal 75% zatrudnionych absolwentów pracowało na podstawie umowy o pracę, pozostały odsetek stanowili przede wszystkim zatrudnieni na podstawie umów cywilnoprawnych i prowadzący działalność gospodarczą.
W minionym roku akademickim Biuro Karier opracowało i wdrożyło program badań opinii pracodawców o absolwentach GWSH. Badanie pilotażowe przeprowadzono w II kwartale 2013 roku i objęto nim pracodawców z województwa pomorskiego. Badane podmioty poproszono o wypełnienie oraz odesłanie ankiety on-line w przypadku, gdy zatrudniają absolwentów GWSH. Ponad 79% pracodawców oceniło poziom kompetencji (wiedzy i umiejętności praktycznych) absolwentów GWSH jako wysoki bądź bardzo wysoki. Aż 83,3% podmiotów wskazało na ich wysoki lub bardzo wysoki poziom kompetencji społecznych. W badaniu zaobserwowano także znaczną spójność potrzeb kadrowych pracodawców z ofertą kształcenia Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, a zatrudnienie absolwentów szkół wyższych przewidywało ponad 70% badanych podmiotów.
GWSH aktywnie działa na rzecz osób i grup spoza uczelnianej społeczności, w tym grup zagrożonych wykluczeniem społecznym. W roku akademickim 2012/2013 Uczelnia w partnerstwie z Fundacją Centrum Praw Kobiet zakończyła realizację projektu „Szkoła aktywnych kobiet” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, adresowanego do ponad 40 mieszkanek województwa pomorskiego pozostających bez zatrudnienia, w tym długotrwale bezrobotnych. Na zaproszenie do udziału w projekcie, wystosowane przez Biuro Karier GWSH, odpowiedziało ponad 70 pomorskich pracodawców. Projekt zakończył się sukcesem – 23 jego Uczestniczki podjęły zatrudnienie.
Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna wzięła udział w III edycji Ogólnopolskiego Konkursu i Programu Certyfikacji Szkół Wyższych „Uczelnia Liderów”. GWSH jest jedyną uczelnią niepubliczną w województwie pomorskim nagrodzoną tytułem „Uczelnia Liderów 2013” oraz Certyfikatem Srebrnym, przyznawanym tym szkołom wyższym, które po raz trzeci uzyskują znak jakości „Uczelnia Liderów”. GWSH jako jedyna uczelnia niepubliczna na Pomorzu uzyskała także nagrodę specjalną „Primus”. W ramach procedury akredytacyjnej eksperci reprezentujący środowisko akademickie ocenili m.in. aktywność szkół wyższych w zakresie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, jakość edukacji praktycznej studentów oraz elastyczność uczelni wobec tendencji na rynku pracy. Recenzenci wysoko ocenili działalność Biura Karier GWSH, w tym wsparcie dla pracodawców w procesie rekrutacji pracowników, efektywną komunikację i współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym Uczelni, aktywną i wielowymiarową współpracę z instytucjami rynku pracy oraz krajowymi i zagranicznymi firmami, a także udział w projektach współfinansowanych przez Unię Europejską.
GWSH jako jedna z nielicznych uczelni na Pomorzu posiada również certyfikat „Wiarygodna Szkoła 2013” oraz „Dobra Uczelnia – Dobra Praca 2013”. Program certyfikacji „Dobra Uczelnia – Dobra Praca” skierowany jest do wszystkich uczelni w Polsce (zarówno publicznych, jak i niepublicznych). Celem programu jest popularyzowanie oraz wyróżnianie dobrych wzorców w sektorze szkolnictwa wyższego w zakresie innowacyjnych i kreatywnych działań na rzecz tworzenia perspektyw zawodowych. Certyfikat przyznawany jest tym uczelniom, które podejmują działania zwiększające atrakcyjność absolwentów na rynku pracy. Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna jako jedyna szkoła wyższa w północnej Polsce uzyskała także wyróżnienie w tegorocznym konkursie pt. „Najbardziej innowacyjna i kreatywna uczelnia w Polsce w tworzeniu perspektyw zawodowych”. Certyfikaty i wyróżnienie przyznano Uczelni po raz kolejny.
Wydawnictwo naukowe Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej służy społeczności akademickiej Uczelni, popularyzuje jej osiągnięcia i dba o podnoszenie jej prestiżu w nauce polskiej i za granicą. Wydając publikacje, propaguje dorobek pracowników dydaktyczno-naukowych przede wszystkim w pomorskim środowisku naukowym.
Ostatnio opublikowaną pozycją jest „Pedagogika szkolna” Jadwigi Szymaniak – podręcznik oparty na wydanym trzy lata wcześniej skrypcie, który powstał na bazie wykładów dla studentów pedagogiki. Wielkie zainteresowanie czytelników publikacją zachęciło autorkę do opracowania podręcznika. Książka przedstawia zarys problemów i paradygmatów współczesnej pedagogiki szkolnej.
W maju bieżącego roku ukazała się monografia Adriany Frączek pt. „Stosunki polsko-szwedzkie a wektory współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych”. Ta interesująca rozprawa naukowa prezentuje kierunki współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych w aspekcie tożsamości narodowej oraz rozwoju ważnych dla naszego kraju kontaktów polsko-szwedzkich.
Kolejna pozycja opublikowana nakładem Wydawnictwa Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, to „Kobiety w życiu kulturowym Polski i świata”, która powstała pod redakcją Andrzeja Chodubskiego, Adriany Frączek i Beaty Słobodzian. Prezentuje refleksje dotyczące ról pełnionych przez kobiety w życiu kulturowo-cywilizacyjnym, postrzeganych w różnym czasie i przestrzeni.
Rozległą problematykę ostatnio opublikowanego, dziewiątego tomu rocznika „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość” podzielono na cztery działy skupiające się wokół: edukacji i przemian cywilizacyjnych, komunikacji społecznej, życia politycznego i instytucjonalizacji. Tom, jak co roku, wzbogacono o dział recenzji oraz omówień.
Wydawnictwo dokonało bardzo wielu istotnych zmian dotyczących rocznika, które wynikają z wymagań stale rozwijającego się nowoczesnego szkolnictwa akademickiego, konieczności dostosowania się do europejskich standardów oraz z wytycznych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Główny nacisk położono na czytelność procedur i dobre praktyki w nauce. Referencyjną wersją periodyku stało się wydanie internetowe.
Rocznik „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość” został indeksowany w rekomendowanej przez MNiSW, prestiżowej międzynarodowej bazie referencyjnej The Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH). Stanowi to ukoronowanie licznych starań oraz przedsięwzięć podjętych w bieżącym roku przez Wydawnictwo.
W celu ułatwienia studentom, pracownikom dydaktyczno-naukowym oraz innym czytelnikom zakupu opublikowanych przez naszą oficynę książek Wydawnictwo w marcu bieżącego roku uruchomiło księgarnię internetową oferującą monografie, podręczniki, skrypty oraz periodyki.
Aktywizacja naukowa badań pracowników dydaktyczno-naukowych oraz szeroka popularyzacja – w skali kraju i za granicą – ich dorobku oraz wyników badań prowadzonych w naszej Uczelni stanowiły główną inspirację przystąpienia Wydawnictwa do unijnego programu e-Publikacje Nauki Polskiej. Ten komercyjny projekt, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zakłada upowszechnianie recenzowanych publikacji w elektronicznej bazie e-PNP.
System pomocy materialnej dla studentów GWSH realizowany jest ze środków finansowych przekazywanych przez MNiSW. W ramach pomocy materialnej student może ubiegać się o cztery rodzaje świadczeń:
– Stypendium socjalne,
– Stypendium rektora dla najlepszych studentów,
– Stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych,
– Zapomogę.
Mimo tego, iż jesteśmy uczelnią niepubliczną, system stypendialny jest tak rozwinięty, że pokrywa koszty studiowania. W roku akademickim 2012/2013 ze świadczeń pomocy materialnej skorzystało łącznie 660 studentów. Można więc stwierdzić, iż pomoc stypendialną otrzyma praktycznie każdy student, jeśli tylko spełni określone przez Ministerstwo kryteria.
W ubiegłym roku akademickim skierowano ponad 800 studentów Wydziału Pedagogiki i Wydziału Studiów Europejskich oraz słuchaczy Studium Kształcenia Podyplomowego i Nauczycieli na praktyki, po których każdy student bądź słuchacz uzyskał zaliczenie. Ponad 460 studentów i słuchaczy zwolniono z obowiązku realizacji praktyk (na podstawie przedłożonych dokumentów uprawniających do zwolnienia z obowiązku odbywania praktyk). Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczne zawarła 14 nowych Porozumień z zakładami pracy w zakresie organizowania praktyk studenckich. Obecnie Uczelnia dysponuje 90 Porozumieniami zawartymi z pracodawcami z północnej Polski. Lista współpracujących zakładów pracy jest stale poszerzana.
W związku z reformą szkolnictwa wyższego i wprowadzeniem Krajowych Ram Kwalifikacyjnych znacząco zwiększyła się rola obowiązkowych praktyk, podczas których studenci i słuchacze konfrontują zdobytą wiedzę akademicką z praktycznym jej zastosowaniem w różnych instytucjach – zarówno państwowych, jak i prywatnych. Ponadto wszyscy odbywający praktyki według nowych zasad są zobowiązani do osiągnięcia tzw. efektów kształcenia, czyli odpowiedniego poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Zapraszamy wszystkich studentów do współpracy z Parlamentem Studentów GWSH, który jako autonomiczna organizacja reprezentuje wszystkie studiujące osoby, m.in. w Radach Wydziałów i Senacie GWSH oraz Uczelnianej i Wydziałowych Komisjach Jakości Kształcenia, Komisji Stypendialnej, Radzie Bibliotecznej, Komisjach Dyscyplinarnych. W ramach działalności Parlamentu możliwe są różne formy aktywności – od spotkań towarzyskich, pracy artystycznej i twórczej, aktywności społecznej, po działalność naukową.
Nasi studenci biorą aktywny udział w życiu Uczelni, mają możliwość pogłębiania wiedzy i zdobywania cennych doświadczeń dzięki uczestnictwu w zajęciach kół naukowych, teatru czy chóru lub działalności w Parlamencie Studentów. GWSH zapewnia też wszechstronne możliwości rozwijania pasji sportowych, co znajduje odzwierciedlenie w wielu sukcesach studentów w tej dziedzinie.
Zwracam się teraz do Was, którzy po raz pierwszy jako studenci wkroczyliście w mury naszej Uczelni, którzy w uroczystym akcie immatrykulacji w imieniu wszystkich studentów I roku odbierzecie indeks z rąk Rektora w obecności sztandaru GWSH, profesorów i gości. To jest przede wszystkim Wasze święto, to dla Was jest ta uroczystość, to dla Was zabrzmi uroczyste Gaude Mater Polonia – dla Was, abyście wiedzieli, jak ważny jest akt wstąpienia w szeregi społeczności akademickiej z jej tradycją, jej wartościami, jej dobrym imieniem.
Drodzy studenci, życzę Wam, abyście dobrze wykorzystali lata studiów, abyście wykazywali się inwencją edukacyjną, abyście nie ograniczali się do zadań wyznaczonych przez nauczycieli akademickich. Abyście nam, nauczycielom, stawiali najwyższe wymagania. Pamiętajcie też, że studia to nie tylko nauka, ale to także takie kształcenie Waszej osobowości, abyście byli jak najlepiej przygotowani do przyszłej pracy zawodowej. Życzę, by czas, który przed Wami, był nie tylko wypełniony pracą, ale także refleksją, radością i rozrywką. Życzę rozwagi i mądrości, abyście ten czas właściwie spożytkowali.
Serdeczne podziękowania pragnę przekazać nauczycielom akademickim i wszystkim pracownikom naszej Uczelni za ich wytężoną pracę i oddanie sprawom Uczelni. Życzę wytrwałości, satysfakcji i dalszych sukcesów w nowym roku akademickim.
Kończę przemówienie inauguracyjne wyrażoną przed chwilą gorącą prośbą oraz życzeniami pomyślnego nowego roku akademickiego dla naszej Alma Mater, dla wszystkich studentów i pracowników. Kończę sentencją: „co oby szczęśliwie nastąpiło”, czyli: Quod felix faustum fortunatumque sit.
Rok akademicki 2013/2014 w Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej uważam za otwarty.