Terapia integracji sensorycznej (autyzm, zespół Aspergera, ADHD, MPD, zespół Downa, FAS)
Nowy, dwusemestralny zakres kształcenia na studiach podyplomowych.
Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym, nowym zakresem studiów podyplomowych, dostępnym w ofercie kształcenia GWSH na rok akademicki 2016/2017 – Terapią integracji sensorycznej (autyzm, zespół Aspergera, ADHD, MPD, zespół Downa, FAS).
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności merytoryczne z zakresu psychologii klinicznej, psychologii rozwoju, neuropsychologii, neurofizjologii oraz teorii integracji sensorycznej. Studia mają przygotować słuchacza do prowadzenia samodzielnej obserwacji diagnostycznej dziecka oraz określenia pełnej diagnozy i terapii zaburzeń procesów integracji sensorycznej.
Studia adresowane są wyłącznie do absolwentów psychologii, pedagogiki, pedagogiki specjalnej, logopedii i rehabilitacji z fizjoterapią wraz przygotowaniem pedagogicznym.
Zarys programu studiów:
- Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej (założenia metodologiczne, definicje)
- Historia i teraźniejszość teorii integracji sensorycznej (przegląd badań w zakresie integracji sensorycznej)
- Główne założenia integracji sensorycznej (pryncypia z zakresu neurologii, psychologii klinicznej, psychologii wychowawczej, pedagogiki specjalnej)
- Neuroanatomia – budowa i funkcje układu nerwowego
- Budowa i funkcjonowanie systemów sensorycznych (dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, słuchowego, wzrokowego)
- Zaburzenia w funkcjonowaniu człowieka spowodowane dysfunkcjami procesów integracji sensorycznej (ruch, zachowanie, emocje)
- Klasyfikacje zaburzeń integracji sensorycznej (autyzm, w tym zespół Aspergera, zespoły genetyczne, ADHD, MPD, dysleksja, dysgrafia)
- Wczesne rozpoznawanie i terapia obronności dotykowej u dzieci i młodzieży
- Diagnoza i terapia zaburzeń integracji sensorycznej (m.in. w zespole ADHD, u dzieci z trudnościami w uczeniu się: dysleksja, dysgrafia)
- Budowa programów terapii i technik terapeutycznych w zaburzeniach integracji sensorycznej związanych z podwrażliwością układu przedsionkowo-proprioceptywnego (zaburzenia mowy, trudności w czytaniu, zaburzenia grafomotoryczne, inne)
- Terapia deficytu obustronnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności; przekraczanie linii środkowej ciała