Unikatowa specjalność dla absolwentów studiów niepedagogicznych
Informacja dla kandydatów zainteresowanych studiami drugiego stopnia.
O nowej specjalności w ofercie edukacyjnej Wydziału Pedagogiki na rok akademicki 2013/20134 opowiada dr Adriana Frączek, Dziekan Wydziału Pedagogiki Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej.
Wydział Pedagogiki GWSH ma najbardziej rozbudowaną ofertę specjalnościową w Trójmieście. Mimo tego wprowadza kolejne nowości. Dlaczego?
– Odpowiadamy na zapotrzebowanie rynku. Już wcześniej zgłaszali się do nas absolwenci studiów pierwszego stopnia, którzy nie kończyli Pedagogiki, a chcieliby pracować z dziećmi w przedszkolach, zerówkach, czy klasach I – III i do tej pory nie mieli takiej możliwości. Wymagało to od nas otwarcia się na inny, szerszy kąt postrzegania zawodu nauczyciela.
Ma Pani na myśli Edukację wczesnoszkolną i przedszkolną z kształceniem integracyjnym dla absolwentów niepedagogicznych studiów pierwszego stopnia. Czy dwa lata studiów to Pani zdaniem wystarczający okres czasu na zdobycie odpowiednich kwalifikacji?
– Nie. I dlatego studia drugiego stopnia na tej specjalności są zaplanowane na pięć semestrów. Jest to nowością w naszej ofercie, ale ilość godzin koniecznych do zrealizowania, obejmujących aż dwa dodatkowe moduły kształcenia (pierwszy dla „niepedagogów”, drugi uzupełniający o przedmioty z edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej wraz z praktyką pedagogiczną), wymaga wprowadzenia dodatkowego semestru. Dotychczas „niepedagodzy” mogli studiować jedynie Pedagogikę ogólną. Tym samym zapewniamy uzyskanie uprawnień pedagogicznych tym studentom, którzy wybrali wcześniej inne studia licencjackie.
Więcej specjalności oznacza bez wątpienia jeszcze większe korzyści dla studentów GWSH. Jakie?
– Obserwujemy rynek pracy naszych absolwentów, monitorujemy ich losy. Jest dla nas ważną kwestią to, czy nasza oferta – plany kształcenia i programy nauczania – pomoże młodym ludziom znaleźć swoją drogę życiową. Trzeba mieć świadomość, że ukończenie jednego kierunku studiów, jednej specjalności, dziś nie wystarcza, by spełnić oczekiwania pracodawców. Dlatego staramy się tworzyć programy tak, by nasz absolwent otrzymał jak najszersze wykształcenie, dające dobre podłoże do przyszłego rozwoju.
Czy nowe specjalności pedagogiczne oznaczają, że zmienia się gust studentów?
– Staramy się nie tylko nadążać, ale i wyprzedzać tendencje wywoływane przez zmieniający się rynek pracy dla pedagogów. Sytuacja demograficzna, ekonomiczna i społeczna wymusza na wszystkich dużą mobilność, elastyczności i otwartość na zmiany. Nasz student płaci za wykształcenie i my musimy to szanować, dając w zamian wiedzę, umiejętności i kompetencje umożliwiające skuteczne funkcjonowanie na rynku pracy.
Dziękuję za rozmowę.
Wywiad przeprowadził Kryspin Kichler.
Przeczytaj poprzedni wywiad z dr Adrianą Frączek.
Zobacz pełną ofertę edukacyjną Wydziału Pedagogiki: studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia