Kompetencje absolwentów GWSH cenione na rynku pracy
Zapraszamy do zapoznania się z wynikami najnowszych badań opinii pracodawców o absolwentach GWSH.
Coroczne badanie opinii pracodawców o absolwentach Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej w Gdańsku przeprowadzono w II kwartale 2015 roku i objęto nim pracodawców z województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego. Każdy z podmiotów poproszony został o wypełnienie oraz odesłanie ankiety on-line w przypadku, gdy w ciągu roku poprzedzającego badanie zatrudniał absolwentów GWSH.
93,8% podmiotów reprezentowało sektor publiczny, zaś 6,3% – rynkowy. Rodzaje działalności społeczno-gospodarczej badanych podmiotów stanowiły: edukacja – 50%, administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne – 37,5%, opieka zdrowotna i pomoc społeczna – 6,3%, działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją – 6,3%. Wśród pracodawców przeważały: 1. instytucje kształcenia przedszkolnego oraz żłobki, 2. urzędy miast i gmin, 3. szkoły podstawowe oraz gimnazja. Badaniem objęto ponadto placówkę opiekuńczo-wychowawczą, powiatowe centrum pomocy rodzinie, straż miejską oraz publiczny podmiot kreujący i wspierający działania artystyczne (dysponujący siecią placówek na terenie Trójmiasta). Zebrane dane wskazały zatem na znaczną spójność charakteru działalności społeczno-gospodarczej podmiotów zatrudniających absolwentów GWSH z prowadzonymi przez Uczelnię kierunkami kształcenia.
68,8% badanych pracodawców zatrudniało w ciągu roku poprzedzającego badanie absolwentów Pedagogiki, 25% – absolwentów Administracji, 18,8% – Europeistyki, 18,8% – Zarządzania, dalsze 18,8% – Politologii, przy czym część podmiotów reprezentujących administrację publiczną i obronę narodową oraz obowiązkowe zabezpieczenia społeczne, edukację, a także podmiot prowadzący działalność związaną z kulturą, rozrywką i rekreacją zatrudniały absolwentów więcej niż jednego kierunku (od dwóch do czterech kierunków studiów).
Aż 75% podmiotów oceniło poziom kompetencji (wiedzy i umiejętności praktycznych) absolwentów GWSH jako wysoki bądź bardzo wysoki. 68,8% pracodawców wskazało na ich wysoki lub bardzo wysoki poziom kompetencji społecznych. Wiarygodność zebranych danych podkreśla fakt, iż wśród respondentów oceniających absolwentów dominowali pracownicy reprezentujący wyższy personel (75%). W pozostałych przypadkach poziom kompetencji oceniali reprezentanci średniego personelu.
Podmioty poproszono o wyrażenie sugestii dotyczących zmian w programach kształcenia studentów GWSH. Propozycje przedstawiło nieco ponad 37% badanych i dotyczyły one przede wszystkim zwiększenia wymiaru zajęć o charakterze praktycznym.
Badani określili w pytaniu otwartym kierunki bądź specjalności, których absolwentów przewiduje zatrudnić reprezentowany przez nich podmiot. Zaobserwowano znaczną spójność potrzeb kadrowych pracodawców z ofertą kształcenia Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej. Przewidywania respondentów wskazywały przede wszystkim na absolwentów specjalności pedagogicznych i pokrewnych (Pedagogiki, Edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej (w tym z nauczaniem języka angielskiego), Pedagogiki resocjalizacyjnej, Oligofrenopedagogiki, Terapii pedagogicznej i behawioralnej, Logopedii). W dalszej kolejności pracodawcy wskazywali m.in. na potrzebę zatrudnienia absolwentów Administracji, Zarządzania, Prawa, Ekonomii oraz kierunków filologicznych.
Zatrudnienie absolwentów szkół wyższych przewidywało aż ponad 81% badanych pracodawców.
Realizacja badań: Małgorzata Gwizdalska, Biuro Karier GWSH