Biuro Karier, które przełamuje stereotypy
Rozmowa z pracownikiem Biura Karier GWSH.
O zaangażowaniu Uczelni w zachęcanie studentów do poszerzania swoich doświadczeń zawodowych oraz o owocnej współpracy z pracodawcami opowiada Małgorzata Gwizdalska, specjalista w Biurze Karier Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej.
Czym wyróżnia się Biuro Karier GWSH na tle innych uczelni?
– Biuro Karier GWSH wyróżnia efektywna komunikacja i współpraca z otoczeniem społeczno – gospodarczym Uczelni, dzięki którym co roku pozyskujemy dla naszych studentów i absolwentów setki ofert pracy, staży, praktyk, stypendiów, udziału w projektach, wolontariatu oraz bezpłatnych szkoleń, warsztatów, konkursów i innych wydarzeń organizowanych przez podmioty zewnętrzne. Współpracują z nami przede wszystkim firmy, organizacje i instytucje z północnej Polski, ale zgłaszają się do nas także podmioty z innych rejonów kraju bądź też instytucje rynku pracy rekrutujące dla rynków zagranicznych, jak chociażby rynku niemieckiego, poszukującego u nas między innymi pracowników do opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi.
Biuro Karier przygotowuje również własną bogatą ofertę staży, praktyk oraz szkoleń. Oferta ta jest adresowana przede wszystkim do naszych studentów i absolwentów. Zdarza się też, że swoją ofertę kierujemy do osób spoza uczelnianej społeczności, np. do kobiet z województwa pomorskiego pozostających bez zatrudnienia.
GWSH otrzymała w bieżącym roku akademickim certyfikat „Dobra Uczelnia – Dobra Praca 2012” i jako jedyna uczelnia na Pomorzu uzyskała wyróżnienie w konkursie pt. „Najbardziej innowacyjna i kreatywna uczelnia w Polsce w tworzeniu perspektyw zawodowych”. GWSH jest również jedyną uczelnią niepubliczną w województwie pomorskim nagrodzoną tytułem „Uczelnia Liderów 2012”. Instytucje certyfikujące oceniały m.in. działalność Biura Karier. Programy i zadania realizowane przez Biuro Karier GWSH są efektem zaangażowania, pracy i dobrej współpracy z Właścicielem Uczelni, Kanclerzem, Rektorami, Dziekanami, wykładowcami oraz pracownikami administracyjnymi.
Jakimi kanałami udostępniane są informacje o ofertach Biura Karier?
– Głównym medium jest strona internetowa Biura Karier i Newsletter GWSH, a w przypadku ofert skierowanych do grup docelowych studentów lub absolwentów danych specjalności stosujemy mailing. Udostępniamy oferty do samodzielnego aplikowania on-line – nie ma potrzeby kontaktowania się z nami w rzeczywistości realnej. Studentom proponujemy wygodną, efektywną formę komunikacji, np. z pracodawcą poszukującym pracownika. Kanał elektroniczny stosujemy także w przypadku rekrutacji studentów na szkolenia. Oczywiście studenci mają również stałą możliwość tradycyjnego kontaktu z Biurem Karier. Taki kontakt bywa nawet konieczny, choćby w przypadku obowiązkowych praktyk studenckich.
Jak duży wpływ na działania Biura Karier GWSH mają projekty współfinansowane ze środków unijnych?
– Biuro Karier uczestniczyło w realizacji dwóch dużych, kilkuletnich projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, dedykowanych studentom GWSH. Elementami projektów były m.in. płatne staże dla najlepszych studentów oraz szkolenia i panele dyskusyjne o tematyce związanej z rynkiem pracy.
Kilkumiesięczne płatne staże przyznano 46 najlepszym studentom. Program adresowany był do studentów trzeciego roku studiów pierwszego stopnia oraz studentów studiów drugiego stopnia. Zakres merytoryczny staży studenckich był zgodny z programami nauczania obowiązującymi na kierunkach studiów prowadzonych przez GWSH. Do współpracy w projekcie Biuro Karier zaprosiło kilkadziesiąt uznanych firm oraz instytucji, m.in.: Polską Agencję Prasową, Wydawnictwo Pomorskie, Pomorski Urząd Wojewódzki, Urząd Miejski w Gdańsku, Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych, Centrum Interwencji Kryzysowej w Gdańsku, Sąd Okręgowy w Gdańsku. Projekt płatnych staży został wysoko oceniony przez jego uczestników. Po zakończeniu stażu 92,9% ankietowanych stażystów wskazało na wzrost poziomu umiejętności praktycznych, a 95,2% określiło ten poziom jako dobry lub bardzo dobry. 76,2% badanych wskazało na wzrost poziomu samooceny. Ponad połowa studentów (60,9%) po zakończeniu stażu deklarowała dalszą współpracę z daną firmą bądź instytucją.
W ramach obu projektów zrealizowano 10 szkoleń oraz 6 paneli dyskusyjnych, w których uczestniczyło aż kilkuset studentów GWSH. Podczas szkoleń poruszano takie tematy, jak: przygotowanie dokumentów aplikacyjnych, etapy procesu rekrutacyjnego, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej oraz autoprezentacja, zasady savoir vivre w pracy i biznesie, czynniki tworzące klimat zaufania w pracy.
Obecnie Biuro Karier realizuje trzeci projekt – „Szkoła aktywnych kobiet” – adresowany do ponad 40 mieszkanek województwa pomorskiego pozostających bez zatrudnienia. Składowymi projektu są: szkolenia interpersonalno – aktywizujące, indywidualne doradztwo zawodowe, szkolenie zawodowe pt. „Pracownik administracyjno – biurowy” oraz trzymiesięczne płatne staże zawodowe w charakterze pracownika biurowo – administracyjnego. Podczas udziału w projekcie każda jego uczestniczka uzyskuje wsparcie w poszukiwaniu zatrudnienia. Właśnie zakończyliśmy pierwszą z dwóch edycji projektu, w której staż zaoferowało kilkudziesięciu pomorskich pracodawców. Zdecydowana większość z nich wyraziła też gotowość do zatrudnienia uczestniczek projektu po zakończeniu stażu. Jest zbyt wcześnie, aby podać dokładne wskaźniki zatrudnienia uczestniczek pierwszej edycji projektu, ale wydają się one bardzo optymistyczne, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, iż część jego uczestniczek to kobiety długotrwale bezrobotne.
Wrócę do pytania o wpływ na działania Biura Karier GWSH projektów współfinansowanych ze środków unijnych. O ich wpływie świadczą podane przeze mnie liczby – rozmiar przedsięwzięć oraz ich efektywność. Aczkolwiek projekty te mają też swoje mankamenty – są działaniami incydentalnymi, ograniczonymi w czasie oraz silnie zbiurokratyzowanymi.
Dlaczego, Pani zdaniem, funkcjonuje w świadomości studentów stereotyp, że studiuje się po to, by dostać pracę, a nie dla prestiżu czy też własnego rozwoju naukowego, osobowościowego bądź po to, aby poszerzyć własne perspektywy, które przydają się zwykle w wielu wykonywanych zawodach?
– Myślę, że stereotyp ten jest powiązany przede wszystkim ze współczesnym merkantylizmem i pragmatyzmem. Jednak nie wszyscy posługują się tym stereotypem. Znam wielu studentów, dla których studia są pasją lub którzy wybierają je powodowani motywacją niezwiązaną z pragmatyzmem rynku pracy. I wielu z nich z powodzeniem realizuje siebie w życiu zawodowym i osobistym. To ludzie, których coś w danej dziedzinie bardzo ciekawi i/lub którzy szukają swojej niszy.
Czy, Pani zdaniem, studenci chętnie korzystają z wolontariatu, praktyk i staży, czy raczej próbują uciekać od tego wszelkimi możliwymi sposobami?
– Wydaje się, że wolontariat jest działaniem podejmowanym najrzadziej. Podmioty oferujące go zachęcają studentów do działań wolontarystycznych, obiecując dodatkowe korzyści, np. referencje. Praktyki i staże (na ogół nie ma ostrej granicy pomiędzy tymi formami aktywności) podejmowane są chętniej, zwłaszcza jeśli wiążą się z drobnym wynagrodzeniem bądź też z realną perspektywą zatrudnienia. Praktyka lub staż jest często sposobem rekrutacji pracowników. Odrębną formą aktywności są obowiązkowe praktyki studenckie, będące integralną częścią kształcenia i realizowane wg określonych zasad, w ścisłym powiązaniu z danym kierunkiem studiów oraz specjalnością.
Odpowiadając na pytanie o popularność wolontariatu, praktyk i staży, mogłabym powrócić do poprzedniej kwestii. Student – pragmatyk może postrzegać je jako doświadczenie o wymiernych korzyściach zawodowych, zaś dla studenta – pasjonata mogą być one źródłem satysfakcji poznawczo – emocjonalnej. Warto podejmować tego rodzaju aktywność bez względu na motywację, ponieważ sprzyja rozwojowi zawodowemu.
Czy spotyka się Pani z przypadkami absolwentów GWSH, którzy nie mogą znaleźć pracy?
– Bezrobocie dotyczy części absolwentów każdej uczelni. Etiologia tego zjawiska jest złożona, np. wśród makroczynników bardzo istotna jest kondycja rynku pracy i struktura zatrudnienia.
Sądzę, że na szczególną uwagę zasługują czynniki indywidualne, zwłaszcza osobowościowe. O tym, jak radzimy sobie na rynku pracy, decyduje m.in. specyfika tzw. systemu samowiedzy, czyli wiedzy o sobie, na który składają się określone przekonania. Jeśli ktoś ma negatywny obraz siebie, własnych doświadczeń i negatywną ocenę przyszłości, to znalezienie zatrudnienia może być dla niego zadaniem trudnym. Na przeciwległym biegunie są ci, którzy mają adekwatną samoocenę, poczucie wpływu na bieg wydarzeń, wiarę we własne siły, możliwości i kompetencje. Istotnym czynnikiem radzenia sobie na rynku pracy może być też skłonność do podejmowania ryzyka. Osoby o takich skłonnościach mogą preferować pasjonującą pracę, ale wykonywaną w oparciu o umowę cywilnoprawną, nie zaś nudną, ale etatową, dającą stały dochód i poczucie bezpieczeństwa. Myślę tu o freelancerach.
Mówiąc o sytuacji absolwentów na rynku pracy, warto też zapytać o to, co zrobili dla swojego rozwoju zawodowego, będąc jeszcze studentami. Studiowanie nie ogranicza się do zajęć dydaktycznych. GWSH umożliwia studentom podejmowanie różnorodnych form aktywności. Poza bogatą ofertą Biura Karier Uczelnia daje możliwość działania m.in. w kołach naukowych i teatrze studenckim.
Chciałabym zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Na ile problem bezrobocia absolwentów wyższych uczelni jest faktem, a na ile dyskursem medialnym? Proszę zauważyć, że dyskurs ten trwa bez względu na kondycję rynku pracy. Tworzy stereotypy.
Jak oceniają naszych studentów pracodawcy?
– Na ogół oceniają ich korzystnie. Gdyby było inaczej, pracodawcy nie zgłaszaliby się do nas tak często ze swoimi ofertami. O kompetencjach naszych studentów i absolwentów świadczy również fakt, że bardzo wielu z nich pracuje w swoim zawodzie. Nasi absolwenci zajmują też prestiżowe stanowiska, a nierzadko sami są lub stają się pracodawcami.
Dziękuję za rozmowę.
Wywiad przeprowadził Kryspin Kichler.